7 bruidsparen over hun huwelijksreis

Hét moment om echt na te genieten van de bruiloft is natuurlijk de huwelijksreis! Van Spanje tot Nieuw-Zeeland: wij spraken met zeven getrouwden over hun romantische trips. Hier lees je hun beste tips.

Kelly & Tunahan: 10 dagen Curaçao

“We trouwden op zondag en gingen vanuit onze bruiloft naar een hotel in Den Bosch om daar de maandag door te brengen. Daarna vertrokken we voor tien dagen naar Curaçao. We waren er beiden nog nooit geweest, maar hoorden van anderen dat het erg mooi is met genoeg te doen. Zo’n huwelijksreis voelt toch wel anders dan een gewone vakantie samen. Je hebt net de bruiloft achter de rug en bent opeens man en vrouw. Soms stonden we daar wel even bij stil. Wat ik ook bijzonder vond, was onze trip naar Klein Curaçao, een onbewoond eiland waar je met een bootje naartoe kunt om te zwemmen, snorkelen en zonnen. We konden er ook heerlijk barbecueën, schildpadden kijken en zien hoe de vissen in de zee gevoerd werden. Er kwamen echt bijzondere vissen op het eten af, zo gaaf. Onze tijd op het eiland wilden we wel echt goed besteden. We hebben bijvoorbeeld een auto gehuurd waardoor we stranden over het hele eiland konden bezoeken, meerdere excursies gedaan en heerlijk gegeten. Op de prijzen letten vonden we niet echt belangrijk. Het was echt een fijne huwelijksreis waarin we vooral veel hebben genoten en gepraat, over de bruiloft, gewone alledaagse dingen en onze toekomst.”

Tip van Kelly: “Ga na de bruiloft niet naar huis, maar meteen op huwelijksreis of naar een hotel. Dan zit je nog heerlijk in de vibe.”

Jae-Rin & Sander: een week in Sevilla

Twee dagen nadat de Nederlandse Sander en Koreaanse Jae-Rin elkaar het jawoord gaven, vertrokken ze samen met Jae-Rins familie naar Praag. Haar ouders, zus en zwager waren speciaal voor de bruiloft naar Nederland afgereisd en wilden graag meer van Europa zien. “Zelf zien we het niet echt als onze huwelijksreis, die kwam later. Na de bruiloft hebben we namelijk eerst ons huis afgemaakt, maar na een paar maanden was het toch wel tijd geworden voor onze echte huwelijksreis: een week Sevilla. Het was echt prachtig! De sinaasappelbomen in de stad stonden in bloei en het was heerlijk warm. We besloten dan ook fietsen te huren om naar een museum te gaan dat we graag wilden bezoeken. Toen we daar na een paar kilometer fietsen aankwamen, was die echter gesloten. Sander was vergeten dat die op maandag dicht is, haha. Op die flop na hebben we veel bekeken. De architectuur en historische verhalen zijn echt geweldig. Ook zijn we naar Granada geweest, voor het Alhambra. Om in de stemming te komen, hadden we van tevoren nog even een Koreaanse dramaserie gekeken die zich daar afspeelt. We hebben vooral genoten van de zon, sangria en tapas, onze bruiloft was al een beetje op de achtergrond beland.”

Tip van Jae-Rin: “Vertel iedereen dat je net getrouwd bent, misschien scoor je dan wat gratis dingen.”

Claudia & Sedira: luxe villa in Griekenland

Onze huwelijksreis ging naar een Grieks schiereiland. Op woensdag trouwden we, donderdag bouwden we de trouwlocatie af en vrijdag vlogen we erheen. We huurden daar een luxe villa met een privézwembad – veel luxer dan we normaal zouden doen op vakantie. We hadden maar een week de tijd voor we weer moesten werken, dus wilden niet te ver vliegen. Het bleek de perfecte bestemming: uitrusten, zwemmen, lekker eten en heel veel napraten over onze wedding. We zaten echt in een trouw-bubble, maar ook een baby bubble, want Claudia bleek net voor de trouwerij zwanger. Op de bruiloft maakten we dit bekend aan alle genodigden, dus erna konden we daar echt van genieten. En relaxen, want naast alle voorbereidingen voor de bruiloft waren we druk met werk geweest; we zijn ondernemers en hebben een eigen foodtruck en de webshop Vegan Sugar Mamma’s, de zomer is een drukke periode voor ons. Maar op de honeymoon konden we echt even bijkomen en uitslapen. De eerste avond ontvingen we de preview-foto’s en video van de wedding, dus die bekeken we in het grote, zachte bed. Dat was zo leuk! We vlogen donderdagavond terug en op vrijdag stonden we weer te werken op een festival – waar iedereen ons feliciteerde, dus die happy bubble bleef alsnog bestaan.”

Tip van Sedira: “Vraag of je al wat preview-foto’s mag ontvangen tijdens de huwelijksreis, zo leuk om terug te zien!”

Lotte & Wesley: in 24 dagen door Namibië

“Drie dagen nadat wij in het huwelijksbootje stapten, zaten we in het vliegtuig naar Namibië. Daar zijn we uiteindelijk 24 dagen gebleven. We waren allebei al eerder in Afrika geweest en vinden het een geweldig continent, daar wilden we meer van zien! Namibië trok vooral onze aandacht door de mogelijkheden voor een actieve reis. Twee weken op het strand liggen is niet helemaal ons ding. Tijdens onze huwelijksreis hebben we fantastische excursies gedaan, zoals een safari waarbij we op zes meter afstand van witte neushoorns stonden en elders door de wildernis op zoek gingen naar woestijnolifanten. Een ander hoogtepunt was onze trip naar Kolmanskop, een spookstad in de woestijn die vroeger een diamantstad was. Tijdens onze reis reden we zelf met de auto van A naar B en hebben daardoor ook veel tijd gehad om over onze bruiloft te praten. Overal waar we kwamen werden we ontvangen als ’the honeymooners’, hartstikke leuk! We hadden regelmatig prachtig versierde hotelkamers of eettafels en gratis champagne. Hierdoor bleven we echt 24 dagen lang in onze bruiloftsvibe hangen. Onze huwelijksreis is uiteindelijk onze duurste reis ooit geworden, maar we hebben er dan ook lang voor gespaard en vonden dit het absoluut waard.”

Tip van Lotte: “Zorg ervoor dat je tijdens jullie huwelijksreis -net als op de bruiloft- samen de tijd en rust neemt om alles te laten bezinken.”

Benno & Roelof: drie weken in Hawaii

“Inmiddels is onze huwelijksreis alweer jaren geleden, maar we denken er nog vaak aan terug. Wij zijn twee dagen na onze bruiloft naar Hawaii gevlogen en hebben daar drie weken genoten. Roelof vroeg mij waar ik naartoe wilde, waar ik zonder twijfel op antwoordde dat een huwelijksreis naar Hawaii mijn droom was. De reis begon in het Hilton Waikiki Beach, ik vond het zo indrukwekkend om daar te zijn. Aan het eind van de reis hebben we ook weer in hetzelfde hotel geslapen, toen kregen we van de lieve vrouw achter de receptie nog een geweldige upgrade. Ze had een megaluxe kamer met drie balkons en een enorme badkamer voor ons geregeld in de Rainbow Tower. Dat is dé toren waar het Hilton Waikiki Beach om bekend staat. Onze trip naar de top van Mauna Kea – de hoogste berg van Hawaii – was ook heel bijzonder. Door de jetlag werden we vaak ’s nachts wakker en besloten we in de vroege ochtend met de auto naar boven te rijden; in amper drie uur van zeeniveau naar 4200 meter. We stonden er van tevoren niet bij stil dat het zo hoog en daardoor koud was; in onze korte broeken stonden we dan ook opeens in de sneeuw. Boven op de berg keken we hand in hand naar de mooie zonsopgang.”

Tip van Benno: “Begin ruim een jaar van tevoren met alle voorbereidingen van de trouwdag. Dan kun je écht de mooiste en leukste locatie, taart, kleding én huwelijksreis uitzoeken.”

Billie Jane & Alexander: camper in Nieuw-Zeeland voor drie weken

“Op zaterdag 31 augustus zijn wij getrouwd in Amsterdam, de stad waar wij elkaar hebben ontmoet en zoveel mooie dingen hebben beleefd. Toen we thuiskwamen bleken we op pre-honeymoon te gaan naar Parijs, een lieve verrassing van Alexander. Dat was een goed voorproefje, onze echte huwelijksreis vond namelijk pas in november plaats. We gingen drie maanden naar Nieuw-Zeeland en daar lopen de seizoenen omgekeerd. Nieuw-Zeeland is een sprookje, je hebt er alles: prachtige natuur, mooie stranden, mooie steden, fantastisch eten. De mensen zijn er ook heel aardig, en ze zorgen goed voor hun land, iets wat ze graag overbrengen op toeristen. We hebben een camper gehuurd en over het Noorder- en Zuidereiland gereisd. De camper was de eerste nacht even wennen, maar aan het einde van de reis leverden we hem met moeite in – we hebben zo genoten van ons huisje op wielen. Het was de ultieme vrijheid: met z’n tweetjes overal stoppen waar je wil, je springt zo je bed weer in en je leeft buiten, superromantisch! Het ene moment aten we buiten fish & chips met onze warme jacks aan en het volgende moment zaten we in een gastronomisch restaurant met fantastische Nieuw-Zeelandse wijn. We sloten de reis af op de Cookeilanden, op een privé-eilandje. Dit was supermooi en luxe, maar het kon niet tippen aan de andere avonturen: hiken op een vulkaan, skydiven, walvissen spotten, het was echt een droomreis!”

Tip van Billie Jane: “Als je gasten hebben bijgedragen aan de honeymoon, stuur iedereen dan tijdens de reis foto’s van de invulling van hun bijdrage.”

Floor & Patrick: Spaanse rondreis van twee weken

“Wij zijn twee dagen na onze bruiloft naar Zuid-Spanje gevlogen voor een rondreis van twee weken. Deze hebben we zelf samengesteld via een organisatie waarmee we al eens eerder op vakantie zijn geweest. Uiteindelijk hebben we een stuk of vijf plaatsen bezocht. We hadden een auto gehuurd en daarmee verschillende uitstapjes gemaakt, maar ook een fietstocht. Het romantische hoogtepunt van onze huwelijksreis vond ik toch wel onze avonden in Granada, waar we vanaf het dakterras van ons appartement uitzicht hadden over het prachtig verlichte Alhambra. Met een wijntje erbij hebben we heerlijk teruggedacht aan onze bruiloft – je kijkt tijdens zo’n reis toch regelmatig naar die mooie, nieuwe ring om je vinger. Sowieso hingen we nog enorm in onze bruiloftsbubbel. We kregen iedere dag leuke berichtjes van vrienden en familie over hoe ze genoten hadden, maar ook berichten van de fotograaf met sneak peeks van de trouwfoto’s. De organisatie had voor leuke verrassingen gezorgd door aan onze hotels door te geven dat het onze huwelijksreis was. Soms kregen we champagne of mooi opgemaakte bedden met rozenblaadjes. Ook hielp het dat we vrijwel direct na onze trouwdag op reis gegaan zijn, dat de dagelijkse sleur er niet tussenkwam. Voor onze huwelijksreis zijn we all out gegaan met accommodatie en uitstapjes, een budget hadden we niet.”

Tip van Floor: “Wij vonden Andalusië erg mooi en ook zeker romantisch. Echt een streek die het waard is om te bezoeken.”