33 tips voor een geweldige sfeer

Met deze geweldige tips geef je niet alleen het humeur van je gasten een boost, ze zorgen ook voor een fijne sfeer op je bruiloft. Let’s do this!

1. Get dressed

Trek je trouwoutfit aan en voel je koninklijk. Wil je de gasten s' avonds ook verrassen, trek dan een nieuwe outfit aan voor het feest. Dat geldt ook voor de bruidegom! En wie zegt dat de bruid de hele dag stiletto's moet dragen?  Precies: niemand! Comfortabele, maar toch chique bruidssneakers voor op de dansvloer zijn er ook in het wit.

2. Feeststemming

Bij het klaarmaken krijgt de bruid steun van haar bruidsmeisjes en de bruidegom van zijn aanhang. Met goede muziek komt iedereen dan al in de juiste stemming.

3. Bijzondere plek

Veel pasgetrouwden kiezen voor een openluchtceremonie. Frisse lucht en zonnestralen op de huid maken de gelukshormonen niet allen los bij het bruidspaar, maar ook bij de gasten. Een klein paviljoen of een met bloemen versierde boog op de achtergrond zijn ook geschikt voor als backdrop voor de fotomomenten.

4. Huwelijksgeloften

De huwelijksgeloften zijn het emotionele hoogtepunt van jullie huwelijksceremonie. De huwelijksgeloften wordt nog persoonlijker als je 'm zelf schrijft. Op pagina 54 leggen we uit hoe je een vermakelijke en toch romantisch huwelijksgeloften kunt schrijven.

5. Bepaal zelf de bruiloftsspreker

Familieleden of goede vrienden kunnen ook de huwelijkstoespraak houden voor het bruidspaar. Zij kennen jullie het beste en bezorgen jou en je gasten gegarandeerd kippenvel met een emotionele, persoonlijke speech.

6. Opvallende accessoires

Glowsticks, sterretjes of zeepbellen maken van het moment dat jullie als stel naar buiten lopen een belevenis voor alle aanwezigen. Bruidsjonkers kunnen deze accessoires het beste vlak voor de ceremonie uitdelen. De gasten kunnen lekker zelf aan de slag met een bloemenbar, waar ze ook zichzelf kunnen uitdossen met de mooiste bloemen.

7. Blijft ontspannen

De voorbereidingen zijn afgerond en nu is het zover: de langverwachte trouwdag! Zelfs als als niet alles volgens plan gaat, blijf dan toch ontspannen en geniet samen van de dag. Lach, maak grapjes en geniet met de mensen die dichtbij je staan. Dit is jouw feest en jij staat in het middelpunt van de belangstelling!

8. Muzikale begeleiding

Het juiste nummer op het juiste moment kan de stemming nog uitbundiger maken. Iets rustigs en instrumentaals is meer geschikt voor de huwelijksceremonie, maar voor het feest kan het ook een dj of band zijn die de sfeer creëren.

9. Feestmuziek

Maak vooraf duidelijk of de gasten liedjes kunnen aanvragen. Misschien heeft de dj een lijstje waarop de gasten hun favoriete nummers kunnen schrijven?  Houd er rekening mee dat een band pauzes neemt tussen de sets en dat er tijdens deze momenten ook playlists kunnen worden gespeeld. Kies liedjes die je verbinden met anderen, die meegezongen kunnen worden en waar je blij van wordt.

10. Welkomstdiner

Wil je meerdere dagen feest vieren? Een diner met elkaar of een gezellige avond bij het kampvuur geeft iedereen de kans om elkaar beter te leren kennen. Dit zorgt alvast voor een vertrouwde sfeer voor de trouwdag.

11. Gezellige ronde

De opstelling van de stoelen heeft een enorme invloed op de sfeer op het feest. Zorg ervoor dat degenen die bij elkaar zitten dezelfde interesses hebben en elkaar misschien nog niet zo goed kennen. Dit zorgt voor leuke en interessante gesprekken.

12. Dinertoespraken

Houd toespraken van het bruidspaar, de bruidsjonkers of de vader van de bruid kort en krachtig. Elke toespraak mag niet langer dan vijf minuten duren. Maak ze eventueel wat speelser met videobeelden of muziek

13. Themabar

Een themabar, zoet of hartig, is onze absolute favoriet. Er zijn veel verschillende presentatiemogelijkheid: een donutwall, popcorn in verschillende smaken of cupcakes en koekjes. Laat je inspireren en kies je favoriete snacks. Hetzelfde geldt natuurlijk voor je favoriete drankjes. Deze kunt je laten mixen door een professional.

14. Eigen creatie

Creëer een signature drankje voor je trouwdag. Serveer deze zowel met als zonder alcohol, zodat iedereen het kan proberen. Spice it up met glittertoppings, kruiden of gepersonaliseerde lepels en cocktailprikkers.

15. Voor kenners

Een bijzonder hoogtepunt voor het bruidspaar en de gasten is een sigaren-, whisky-, gin-, rum-, bier- of mousserende wijnbar. Met de juiste instructies mix je de heerlijkste drankjes.

16. Live cooking

Verwen de gasten met live  cooking, oftewel een kok die lekkernijen voor je ogen bereidt. Wil je geen klassiek diner, dan kun je een of meerdere foodtrucks inhuren met een barbecue, minipizza's, taco's, ijs, crêpes of koffiespecialiteiten. Laat de gasten zelf bepalen wat en wanneer ze willen eten of drinken.

17. tapasstijl

Versterk de sfeer door meerdere kleine gerechtjes te laten serveren en in het midden te plaatsen. Dan kan iedereen ze pakken en uitproberen. Gespreksonderwerpen gegarandeerd!

18. Fotoshoot

Met glitter, confetti of bloemblaadjes ontstaan bijzonder dynamische beelden tijdens de koppelshoot. Dit kun je het beste van tevoren met de fotograaf bespreken en voorbereiden.

19. Optische hoogtepunten

Weelderige beelden brengen je gewoon in een goed humeur! Of het nu in het bruidsboeket is, op de trouwboog, op weg naast de ceremonie of op de tafels: bloemen geven alles net dat tikkeltje meer. De arrangementen kunnen  er klassiek, extravagant of casual uitzien, afhankelijk van je stijl. En voor de bloemen aan het einde van het feest in de prullenbak worden gegooid, worden ze verdeeld onder de gasten, die zeker uitkijken naar een bos bloemen voor thuis.

20. Tijd voor twee

Plan korte momenten van samenzijn om even te pauzeren op de trouwdag. De koppelshoot is hier bijvoorbeeld geschikt voor. Daarna gaat het samen met de gasten met gefocuste energie verder. Probeer de tijd te nemen om kort met elke gast te kletsen.

21. Kleine cadeautjes

Plan kleine geschenken voor je gasten: een SOS-mandje in de badkamer, parasols of paraplu's (afhankelijk van het weer), gezellige dekens voor koele nachten en kleine cadeautjes op hun stoel.

22. Feestartikelen

Over cadeaus gesproken: elke gast kijkt uit naar een klein souvenir van de bruiloft, of het nu een cadeautje is op de grote dag of een bedankje voor de hulp bij het plannen van de bruiloft. het geschenk kan als welkomstgebaar worden aangeboden bij de begroeting of neergelegd op de stoelen. Ontworpen in de themakleuren oogt het ook als geweldige tafeldecoraties.

23. Kinderopvang

De jongere gasten verheugen zich erop om bezig te worden gehouden, bijvoorbeeld door een wedding nanny die hen voorziet van spelletjes en knutselprojectjes. Entertainers zoals een goochelaar of een clown doen het ook altijd goed!  Als er s'avonds een ijs- of pannenkoekenkraam en een heerlijk kindermenu op de kinderen staan te wachten, is het huwelijksfeest ook voor hun perfect. Kleine oases van rust nodigen ze uit om tussendoor te ontspannen. Gelukkige kinderen staan gelijk aan gelukkige ouders die echt kunnen feesten, zonder schuldgevoel.

24. Verrassingszakjes

Hoe maak je kleine gasten blij? Heel simpel: met gevulde cadeauzakjes! Snoep, kleurpotloden, stickerboekjes of bellenblaas zijn populair. Deze laatste zijn ook ideaal als foto-achtergrond.

25. Taken voor gasten

Taakkaarten zijn erg leuk voor de gasten: ''Je mag het bruidsboeket aankondigen'', of: ''Maak een foto met de ouders van de bruid'', ''Laat je fotograferen met alle neven van de bruidegom.'' Zo raken de gasten met elkaar in gesprek en kunnen ze de taken samen volbrengen. Het eindresultaat maakt ze trots en vult het gastenboek op humoristische wijzen.

26. Vermakelijke spelletjes

Als het bruidspaar bij de fotoshoot is, kunnen de gasten de tijd verdrijven met activiteiten en spelletjes, of zelfs een kleine show voor de wachtenden. Ook een workshop bloemenkransen of een speurtocht zijn opties en brengen de gasten met elkaar in contact.

27. Fotomomenten

Met een diavoorstelling of polaroids aan een waslijn ontstaan er grappige interacties tussen het bruidspaar en de gasten.  De kinderen op het festijn kunnen ook met wegwerpcamera's op pad worden gestuurd om snapshots te maken.

28. Loungeruimte

Met zoveel positieve opwinding is een kleine pauze ook goed. Loungehoeken met tapijten, comfortabele fauteuils, bijzettafels en groene planten zijn hiervoor ideaal. Daar kunnen de gasten zich terugtrekken om in alle rust te praten of even te ontspannen. Natuurlijk mag er ook rustige loungemuziek zijn en misschien een fotohoekje of een creatief gastenboek.

29. Huwelijksdans

Wat voor soort gekke of bijzondere dans je ook geleerd hebt tijdens de danslessen, de huwelijksdans is zeker een van de hoogtepunten op de huwelijksavond. En hij geeft het teken aan de gasten: nu begint het feest echt. Op naar de dansvloer!

30. Bruidsboeket gooien

Als je het leuk vindt, maak je van het bruidsboeket gooien een waar spektakel: rookmachine, discolichten, krachtig geroffel kondigen dit groots aan! Vergeet niet om foto's te maken!

Deel dit op Social Media