LIVEBLOG: hoe coronaproof te trouwen

actueel: 19 oktober 2020

Afgelopen dinsdag werden de nieuwe coronamaatregelen aangekondigd tijdens de persconferentie met minister-president Mark Rutte en vice premier Hugo de Jonge. Maar wat verandert er voor jouw bruiloft? Hier de belangrijkste maatregelen voor (minstens) de komende twee weken op een rij:



Maatregelen per 14 oktober 2020:
x Een huwelijksvoltrekking mag met een maximum van 30 gasten. Inclusief kinderen, exclusief personeel.
x Buiten geen groepen van meer dan 4 personen of 1 huishouden. De uitzondering van 30 personen geldt alleen voor de huwelijksvoltrekking zelf en niet voor een (spontane) samenkomst na afloop.
x De huwelijksplechtigheid is alleen voor genodigden. De uitnodiging is dus een reservering.
x Voor een huwelijksvoltrekking als onderdeel van het belijden van een geloof of levensovertuiging gelden deze regels.
x Voor een receptie of feest na afloop van de huwelijksvoltrekking bij een eet- en drinkgelegenheid gelden de horecaregels.
x Je moet je onderling te allen tijde houden aan de anderhalvemeterregel, tenzij je uit één huishouden komt.

Met deze nieuwe maatregelen is de grote vraag nu natuurlijk: hoe richten jullie de ceremonie en het feest in, zonder af te doen aan de liefde en het geluk die jullie willen voelen en uitstralen?


Maatregelen per 30 september 2020:
x Trouwen in de kerk MAG met meer dan 30 personen.
x Een trouwfeest met meer dan 4 personen MAG NIET.
x Een receptie of feest bij een horecagelegenheid MAG binnen met max 30 personen en buiten met max 40 personen.
x Een huwelijksgezelschap (dus bruidspaar en eventuele getuigen/gasten) bestaat in principe uit 4 mensen. Kinderen tot en met 12 jaar worden hier niet bij meegerekend.
x Je moet je onderling te allen tijde houden aan de anderhalvemeterregel, tenzij je uit één huishouden komt.
x Er mag alleen buiten de horeca, in de BUITENLUCHT, gedanst worden. Maar je moet daarvoor wel 18+ zijn en buiten je eigen huishouden minimaal 1,5 meter afstand houden van anderen.

Van tevoren
Een goede voorbereiding is het halve werk. Al helemaal wanneer je er naast de normale planning een aantal maatregelen bij krijgt waar alle gasten – inclusief de partijen die jullie bruiloft mogelijk maken – zich aan moeten houden. Om iedereen goed op de hoogte te houden van alle praktische informatie en eventuele veranderingen kun je een eigen bruiloftssite aanmaken, waarop je alles kunt delen met je gasten. Waar kan iedereen parkeren, hoe houden jullie je aan de RIVM-richtlijnen en wanneer zijn de gasten welkom, zonder dat er een file voor de deur of voor het gastenboek ontstaat? Allerlei zaken om iedereen op z'n gemak te stellen en geen stress op locatie te veroorzaken. Nikki de Lang is weddingplanner en eigenaresse van Nikki de Lang Weddings & Events en tipt: “Geef van tevoren aan dat er voor elk gezin of stel tien minuten wordt uitgetrokken voor het ontvangst. Dat is voldoende om iedereen hartelijk welkom te heten. De ceremoniemeester let op wie bij elkaar hoort, bijvoorbeeld door polsbandjes per groepje uit te delen. Op die manier houd je makkelijk overzicht en voorkom je opstoppingen.”

 

Het ontvangst
Verspreid over de locatie en bij de deur zet je een aantal mooi ingerichte statafels neer, met daarop een aantal pompjes met desinfecterende producten. Of deel bij binnenkomst custom made cadeautjes uit met kleine tubes handsanitizer voor elk lid van het gezelschap. Daar doe je gelijk de polsbandjes, corsages, lintjes of pins in waarmee groepjes zich onderscheiden, zodat je niet onnodig in contact hoeft te komen met elkaar. Je maakt het je gasten nog makkelijker als je prachtig versierde routebordjes ophangt met daarop meerdere manieren om naar belangrijke plekken te geraken, zoals de plek van de ceremonie, de toiletten of het ontvangst. “Het is sowieso verstandig om gasten gelijk door te laten lopen naar de ceremonie na het ontvangst, zodat het gezelschap niet mixt. Geef iedereen daarom een feestelijk drankje en begeleid ze naar hun stoel”, zegt Nikki.

 

De ceremonie
Het is misschien wel het emotioneelste moment van jullie huwelijksdag: de ceremonie. Aan romantiek mag daar geen gebrek zijn en dat hoeft ook helemaal niet. Eveline Brand is weddingplanner en eigenaresse van Wedding Eve planning & styling. “Helaas zie ik de laatste tijd foto's langskomen van stadhuizen die haast een militaire opstelling hebben van strakke rijen met stoelen. Ik ben er sowieso geen fan van dat gasten naar de ruggen van het bruidspaar kijken tijdens de ceremonie.” Volgens Eveline is het verstandig om te kijken hoe groot de groepen zijn die samen naar jullie grote dag komen. “Wie is het belangrijkste en komt vooraan te zitten? Teken een plattegrond en zet het complete gezelschap vervolgens in een halve maanvorm om het bruidspaar heen. Per gezelschap plaats je stoelen bij elkaar op een speelse manier, terwijl je toch 1,5 meter afstand houdt”, vertelt Eveline. “Aan mij als weddingplanner de taak om alle gasten persoonlijk mee te nemen naar hun plek, zodat ze niet hoeven te zoeken.”

 

De felicitaties
Ook horecagelegenheden mogen sinds 1 juli weer meer dan 30 gasten ontvangen. Weddingplanner Frederiek Klop: “Je kunt nog steeds met een bar werken, bijvoorbeeld met een breedte van 1,5 meter, zodat er genoeg afstand gehouden kan worden. Hoe leuk is het als gasten een eigen bucket met ijs hebben en daarin verschillende flesjes drinken en een eigen flesopener?” Op dezelfde manier kun je ook hapjes uitserveren of de taart. Kies voor uitbundige to go-alternatieven: rijk versierde cakepops, voorgesneden puntjes of overdadige cupcakes. “Je ziet tegenwoordig ook drive-in recepties, waarbij gasten vanuit de auto toosten op het bruidspaar. Ze krijgen een cup cake en een glas om feestelijk mee te toosten en houden op deze manier een veilige afstand aan”, vult Eveline aan.

 

Het diner
Gelukkig zijn er tegenwoordig talloze manieren om feestelijk te dineren. Heeft jouw locatie voldoende ruimte, dan kun je klassiek dineren met een aangepaste tafelschikking. Eveline: “Je kunt tussen de gasten hartvormige plexiglasplaten plaatsen. Op foto's valt dat niet op. Sommige bruidsmodezaken gebruiken deze borden tussen de bruid en de verkoper om toch op een veilige manier de jurk te kunnen passen of afspelden. In Spanje gebeurt het al in restaurants, zodat mensen toch nog bij elkaar aan tafel kunnen zitten. Dat is best een investering voor locaties, maar het is wel een heel romantische en creatieve oplossing.” Zeker als je een buitenbruiloft hebt, zijn de mogelijkheden eindeloos. Een foodtruck, een barbecue waar eten kan worden afgehaald of planken waarop kleine gangen worden geserveerd aan ronde tafels, hoge of extra lange statafels. Ga voor een spetterend thema, zoals een Zuid-Afrikaanse 'braai', een compleet plantaardig diner met kleurrijke, eetbare bloemen en planten of een Chinese ‘hot pot’ per gezelschap.

 

Het feest
Buitenbruiloften zorgen sowieso voor veel meer feestelijke opties, aldus Frederiek. “Veel locaties kunnen een permanente tent neerzetten, wat – ook als het regent – voor veel meer ruimte en dus ook opties zorgt.” Aan mogelijkheden is bij veilig feesten geen gebrek. “Verdeel de dansvloer in dansvlakken. Zo kunnen stellen en gezinnen op hetzelfde vlak uit hun dak gaan. Ook leuk: een silent disco of een dansfeest, waar je in plaats van Venetiaanse maskers, stijlvolle mondmaskers draagt”, aldus Frederiek.

 

Niet vergeten! Voor de meest actuele regelgeving, verwijzen we je door naar de website van het RIVM.

 

Categorie:  planning & organisatie,  Nieuws Tags: Corona, Coronabruiloft, Trouwen in coronatijd, Versoepeling, Maatregelen, RIVM
Inloggen
NL SB Ladybird