We kunnen weer! Coronaproof trouwen

actueel: 27 mei 2020

Op 1 juni wordt het startschot voorzichtig gegeven: huwelijken mogen weer worden voltrokken, maar wel met een intiem maximum van 30 gasten. Dat is fantastisch nieuws, maar het vergt ook creativiteit om er een waanzinnige dag van te maken. Bruid & Bruidegom Magazine laat in samenwerking met wedding professionals zien hoe je een coronaproof droombruiloft organiseert.

 

Met de versoepelingen die op 1 juni 2020 ingaan mogen ook horecagelegenheden weer – op reservering, met screening vooraf en met inachtneming van 1,5 meter afstand – maximaal 30 gasten ontvangen. Hoe richt je jullie de ceremonie en het feestje na de voltrekking in zonder af te doen aan de liefde en en het geluk die jullie willen voelen en uitstralen?

 

Van tevoren
Een goede voorbereiding is het halve werk. Al helemaal wanneer je naast de normale planning er een aantal maatregelen bij krijgt waar alle gasten – inclusief de partijen die jullie bruiloft mogelijk maken – zich aan moeten houden. Dat doe je bijvoorbeeld door een wedding app of bruiloft aan te maken waar alle praktische informatie op staat. Waar kan iedereen (verspreid) parkeren, hoe houden jullie je aan de RIVM-richtlijnen en wanneer zijn de gasten welkom zonder dat er een file voor de deur of voor het gastenboek ontstaat? Allerlei zaken om iedereen op z'n gemak te stellen zonder stress op locatie te veroorzaken. Nikki de Lang is weddingplanner en eigenaresse van Nikki de Lang Weddings & Events. “Geef van tevoren aan dat er voor elk gezin of stel tien minuten wordt uitgetrokken voor het ontvangst. Dat is voldoende om iedereen hartelijk welkom te heten. De ceremoniemeester let op wie bij elkaar hoort, bijvoorbeeld door polsbandjes per groepje uit te delen. Op die manier houd je makkelijk overzicht en voorkom je opstoppingen.”

 

Het ontvangst
Verspreid over de locatie en bij de deur zet je een aantal mooi ingerichte statafels neer, versierd met de bloemen of deco van jullie trouwthema. Daarop zet je een aantal pompjes met desinfecterende producten. Of deel bij binnenkomst custom made cadeautjes uit met kleine tubes handsanitiser voor elk lid van het gezelschap. Daar doe je gelijk de polsbandjes, corsages, lintjes of pins in waarmee groepjes zich onderscheiden, zodat je niet onnodig in contact hoeft te komen met elkaar. Je maakt het je gasten nog makkelijker als je prachtig versierde routebordjes ophangt met daarop meerdere manieren om naar belangrijke plekken te geraken, zoals de plek van de ceremonie, de toiletten of het ontvangst. Nikki: “Het is sowieso verstandig om gasten gelijk door te laten lopen naar de ceremonie na het ontvangst, zodat het gezelschap niet mixt. Geef iedereen daarom een feestelijk drankje en begeleid ze naar hun stoel.”

 

De ceremonie
Het is misschien wel het emotioneelste moment van jullie huwelijksdag; de ceremonie. Aan romantiek mag daar geen gebrek zijn, en dat hoeft ook helemaal niet. Eveline Brand is weddingplanner en eigenaresse van Wedding Eve planning & styling. “Helaas zie ik de laatste tijd foto's langskomen van stadhuizen die een haast militaire opstelling hebben van strakke rijen met stoelen. Ik ben er sowieso geen fan van dat gasten naar de ruggen van het bruidspaar kijken tijdens de ceremonie.” Volgens Eveline is het verstandig om te kijken hoe groot de groepen zijn die samen naar jullie grote dag komen. “Wie is het belangrijkste en komt vooraan te zitten? Teken een plattegrond en zet het complete gezelschap vervolgens in een halve maanvorm om het bruidspaar heen. Per gezelschap plaats je stoelen bij elkaar op een speelse manier, terwijl je toch 1,5 meter afstand houdt”, vertelt Eveline. “Aan mij als weddingplanner de taak om alle gasten persoonlijk mee te nemen naar hun plek, zodat ze niet hoeven te zoeken.”

 

De felicitaties
Ook horecagelegenheden mogen vanaf 1 juni weer (tot maximaal 30) gasten ontvangen. Weddingplanner Frederiek Klop: “Je kunt nog steeds met een bar werken, bijvoorbeeld met een breedte van 1,5 meter, zodat er genoeg afstand gehouden kan worden. Hoe leuk is het als gasten een eigen bucket met ijs hebben en daarin verschillende flesjes drinken en een eigen flesopener?” Op dezelfde manier kun je ook hapjes uitserveren of de taart. Kies voor uitbundige to go-alternatieven; rijk versierde cakepops, voorgesneden puntjes of overdadige cupcakes. Eveline: “Je ziet tegenwoordig ook drive in-recepties, waarbij gasten vanuit de auto toosten op het bruidspaar. Ze krijgen een glas om feestelijk mee te toosten en een cupcake, en houden op deze manier een veilige afstand aan.”

 

Het diner
Gelukkig zijn er tegenwoordig talloze manieren om feestelijk te dineren. Heeft jouw locatie voldoende ruimte dan kun je klassiek dineren met een aangepaste tafelschikking. Eveline: “Je kunt tussen de gasten hartvormige plexiglasplaten plaatsen. Op foto's valt dat niet op, sommige bruidsmodezaken gebruiken deze borden tussen de bruid en de verkoper om toch op een veilige manier de jurk te kunnen passen of afspelden. In Spanje gebeurt het al in restaurants zodat mensen toch nog bij elkaar aan tafel kunnen zitten. Dat is best een investering voor locaties, maar het is wel een heel romantische en creatieve oplossing." Zeker als je een buitenbruiloft hebt zijn de mogelijkheden eindeloos. Een foodtruck of een barbecue waar eten kan worden afgehaald of planken waarop kleine gangen worden geserveerd aan ronde tafels, hoge of extra lange statafels. Ga voor een spetterend thema: een Zuid-Afrikaanse 'braai', een compleet plantaardig diner met kleurrijke, eetbare bloemen en planten of een Chinese hot pot per gezelschap.

 

Het feest
Buitenbruiloften zorgen sowieso voor veel meer feestelijke opties, aldus Frederiek. “Veel locaties kunnen een permanente tent neerzetten wat, ook als het regent, voor veel meer ruimte en dus ook opties zorgt.” Aan mogelijkheden is bij veilig feesten geen gebrek. “Verdeel de dansvloer in dansvlakken, stellen en gezinnen kunnen op hetzelfde vlak uit hun dak gaan. Ook leuk: een silent disco of een dansfeest waar je in plaats van Venetiaanse maskers stijlvolle mondmaskers draagt”, aldus Frederiek.

 

Niet vergeten! Voor de meest actuele regelgeving, verwijzen we je door naar de website van het RIVM.

 

Categorie:  planning & organisatie,  Nieuws Tags: Corona, Coronabruiloft, Trouwen in coronatijd, Versoepeling, Maatregelen, RIVM
Inloggen
NL SB Ladybird