© Freepik.com/Daria Endara Photography

Help! Hoe maak je een draaiboek?

Ben je ook al weken aan het puzzelen met de indeling van jullie trouwdag? Of ben je bang dat je nog aan het bruiloftsdiner zit en de eerste avondgasten al op de stoep staan? Een draaiboek maken is best een uitdaging, maar don’t worry! We geven je samen met weddingplanner Nikki de Lang superhandige tips. 

Waar begin je?
“Bij de ceremonie”, raadt Nikki aan. “Hoe laat hebben jullie die gepland en hoe lang duurt deze ongeveer? Vervolgens kun je de planning om de ceremonie heen bouwen. Begin daarbij met terugrekenen.” Dan weet je dus ook meteen hoe laat je uit bed moet ;-) Bedenk ook op welk moment van de dag je de fotoreportage wilt doen. Voor de ceremonie of juist daarna?

Hoe weet je hoeveel tijd alles kost?
“Dat ligt eraan hoe je elk moment voor je ziet”, zegt Nikki. “Houd er rekening mee dat het aankleedmoment langer duurt als je er een speciaal moment van maakt met je moeder of je kids.” Overleg goed met je kapper/visagist hoeveel tijd je voor hen moet reserveren. Ook dit is afhankelijk van wat je precies wilt. “Getrouwd worden door een gemeenteambtenaar duurt maximaal drie kwartier, maar een zelfstandig trouwambtenaar neemt vaak meer tijd voor dit bijzondere moment. Vraag dit dus goed na!”, benadrukt Nikki. Met de bruidsfotograaf spreek je af hoe lang de reportage van jullie samen duurt en hoeveel groepsfoto’s je wilt maken. Jullie dinerwensen leg je voor aan de cateraar en/of de trouwlocatie. Deze professionals kunnen goed inschatten hoe lang dit zal duren. Bij een driegangendiner denk je al snel aan twee uur. En komen er nog speeches tussendoor of bewaar je die voor de receptie of het feest?

Hoe voorkom je draaiboekstress?
Plan je dagindeling niet te strak! Nikki heeft een goede tip: “Als je weet hoeveel tijd iets ongeveer kost, doe er dan nog tien minuten bij.” Beter tijd voor twee glazen champagne dan helemaal geen, toch? Tip nummer twee: besteed de styling van jullie trouwlocatie uit. “Je hoeft je er dan van tevoren niet druk om te maken. Denk vooral niet dat je zelf nog wel de locatie aan kunt kleden op de ochtend van je trouwdag, want dan heb je wel iets anders aan je hoofd. De ceremoniemeester heeft er dan ook geen tijd voor, dus geef het lekker uit handen aan een professional of vraag het aan bekenden.”

Hoe kies je een ceremoniemeester?
De ceremoniemeester is verantwoordelijk voor het goede verloop van jullie trouwdag. Een superbelangrijke taak dus! Je kunt er daarom ook voor kiezen om twee personen te vragen, zodat ze jullie samen kunnen helpen bij het organiseren van de bruiloft. Kies voor iemand waarvan je zeker weet dat deze gestructureerd kan werken en goed aanvoelt wat jullie precies willen. “Houd er rekening mee dat de ceremoniemeester een groot deel van de trouwdag niet bewust meemaakt”, zegt Nikki. “Een aandachtspuntje wanneer je overweegt om familie of vrienden voor deze belangrijke taak te vragen. Als je een weddingplanner of professionele ceremoniemeester inhuurt, kan iedereen gewoon heerlijk genieten van de bruiloft.”

Wat moet je vooral niet vergeten?
Je complete trouwdag op één locatie vieren, is natuurlijk superhandig. Maar zelfs dan ben je toch wel wat onderweg. De bruid ophalen, een mooi plekje opzoeken voor de foto’s, en dan nog naar de locatie toe... “Mensen vergeten vaak dat het vervoer meer tijd kost dan alleen wat de routeplanner aangeeft”, aldus Nikki. “Het duurt even voor iedereen is ingestapt en onderweg is.” Niet onbelangrijk: check een paar dagen voor de trouwdag of er op jullie route geen wegwerkzaamheden zijn gepland. En last but not least: plan in het draaiboek bewust genietmomentjes voor jullie samen. Fris je lekker even op, laat op je inwerken wat er eigenlijk allemaal gebeurt en geniet van elkaar!

Wat als er toch iets misgaat tijdens de bruiloft?
De kapper is toch iets langer bezig dan ze dacht. Het diner loopt uit en de feestgasten staan al op de stoep. Help, wat nu? Geen paniek! “Het geeft echt niet als het niet exact volgens planning verloopt”, zegt Nikki. “Kletsen met een drankje in de hand terwijl ze op jullie wachten, vinden de gasten echt niet erg. Overleg goed met jullie leveranciers en locaties over de planning, dan hoef je je nergens druk om te maken. En de rest lost jullie weddingplanner of ceremoniemeester wel op.” Dus onthoud: jullie enige taak op de bruiloft is genieten en stralen!
Categorie:  planning & organisatie,  Nieuws Tags: trouwen, plannen, bruiloft, weddingplanner, draaiboek, organisatie, huwelijk, bruid, bruidegom, hoe een draaiboek maken
Gerelateerde inhoud
Inloggen
NL SB Koning Kaart
NL BA Bedankjes